PONOWNE WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO
PONOWNE WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO
Zasady otwartości danych, zasady i tryb udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania reguluje ustawa z dnia 11 sierpnia 2021 roku o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz.U. 2021 poz. 1641).
Przez ponowne wykorzystywanie należy rozumieć wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, informacji sektora publicznego, w jakimkolwiek celu.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego udostępnionej przez Komendanta Miejskiego Policji we Wrocławiu:
1) zobowiązanie się do poinformowania o źródle pozyskania danych w postaci dopisku o treści: „Źródło: Komenda Miejska Policji we Wrocławiu”,
2) zobowiązanie się do wskazania daty pozyskania danej informacji,
3) zobowiązanie się do wskazania daty wytworzenia przez Komendę Miejską Policji we Wrocławiu danej informacji, o ile została ona określona,
4) zobowiązanie się do informowania przez wnioskodawcę o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej.
Zakres odpowiedzialności Komendanta Miejskiego Policji we Wrocławiu za przekazywane informacje
Ponowne wykorzystywanie wszelkich informacji sektora publicznego następuje na własną odpowiedzialność wnioskodawcy. Komenda Miejska Policji we Wrocławiu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualną szkodę wynikającą z ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego przez wnioskodawcę lub innych użytkowników. Komenda Miejska Policji we Wrocławiu zastrzega, że niektóre z ponownie wykorzystywanych informacji sektora publicznego, przetworzonych przez osoby trzecie mogą być nieaktualne lub zawierać błędy.
Wniosek powinien zawierać w szczególności następujące informacje:
-
nazwę podmiotu zobowiązanego;
-
informacje o wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku;
-
wskazanie informacji sektora publicznego, które będą ponownie wykorzystywane, a jeżeli są już udostępnione lub przekazane, warunki, na jakich mają być ponownie wykorzystywane, oraz źródło udostępnienia lub przekazania;
-
wskazanie celu ponownego wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
-
wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej, także wskazanie formatu danych;
-
wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie są udostępniane lub nie zostały przekazane w inny sposób, albo sposobu dostępu do informacji gromadzonych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 39 ust. 2 ustawy o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
Opłaty
Czynniki brane pod uwagę przy obliczaniu opłat w przypadku nietypowych wniosków o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego:
- czas pracy poświęcony na przygotowanie danych,
- koszty materiałowe,
- koszty przekazania informacji w formie wskazanej przez wnioskodawcę.
Ograniczenia udostępniania
Prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych.
Prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniu ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy lub prywatność osoby fizycznej, w tym ochronę danych osobowych. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna wyrazi zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych w celu ponownego wykorzystania lub gdy przedsiębiorca rezygnuje z przysługującego mu prawa.
Prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniu w zakresie informacji będących informacjami sektora publicznego, do których dostęp jest ograniczony na podstawie innych ustaw.
Rozstrzygnięcia podejmowane są w formie decyzji administracyjnych, na które służy odwołanie zgodnie z pouczeniem w treści decyzji (ewentualnie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy).
Oferta
W sytuacji, gdy organ składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie, wnioskodawca może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić podmiot zobowiązany o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
Wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego prosimy kierować listem tradycyjnym lub w wersji elektronicznej na adres:
Komenda Miejska Policji we Wrocławiu
ul. Sołtysowicka 21, 51-168 Wrocław
kontakt@wroclaw.wr.policja.gov.pl
Skrzynka mailowa "kontakt" obsługiwana jest od poniedziałku do piątku
w godzinach 7:30 - 15:30.
Portal danych
Zasoby publikowane przez Komendanta Głównego Policji w portalu danych dostępne są pod adresem https://dane.gov.pl/pl.
Pliki do pobrania
-
PONOWNE WYKORZYSTYWANIE - ustawa
Data publikacji 28.01.2022 12:53(pdf 502.81 KB)